Conflictvrij kruispunt
In juli 2023 werden de werkzaamheden aan het drukke kruispunt van de Tiensepoort op de Leuvense ring afgerond. De voornaamste doelstelling van dit project was om door middel van een nieuwe lichtenregeling en het schrappen van twee by-passes (die toelaten om voor het rode licht weg te draaien en af te slaan), het verkeersconflict tussen voetgangers, fietsers en automobilisten zo goed als onmogelijk te maken.
Al snel bleek dat de slimme lichtenregeling nog niet scherp afgesteld stond. Zo kwamen o.a. fietsers en voetgangers die de Tiensesteenweg wilden oversteken in conflict met wagens die vanop de ring ternauwernood nog afsloegen naar diezelfde Tiensesteenweg.
De slimme lichten werken een bepaalde volgorde af van weggebruikers die groen krijgen. Voor de overgang tussen de verschillende richtingen worden er ontruimingstijden gerekend zodat het kruispunt eerst leeg is vooraleer nieuwe weggebruikers er zich op begeven. “Die ontruimingstijden liggen te laag waardoor auto’s die door het oranje rijden in conflict komen met fietsers die al groen hebben. Het is een goede zaak dat de minister nu belooft om zowel de volgorde van de fases, als de ontruimingstijd aan te passen”, aldus Coel.
Naamsepoort en andere kruispunten op de ring
Verdere navraag leert dat er zich een gelijkaardige problematiek voordeed aan het kruispunt van Naamsepoort. Daar werden reeds op 8 september de ontruimingstijden verhoogd.
Coel drong op vraag van Debyser bij de minister aan om ook de andere kruispunten te controleren. “Bij indienststelling worden de nieuwe lichtenregelingen immers grondig onder de loep genomen, maar de praktijk leert dat dit geen volledige garantie geeft. Indien de weggebruikers gelijkaardige problemen opmerken op de andere kruispunten, moeten ze dat zo snel mogelijk melden bij het Meldpunt Wegen van AWV. ”, weet Zeger Debyser.
Arnout Coel: “Ik ben tevreden dat de minister de meldingen ter harte neemt en de nodige aanpassingen laat uitvoeren. Een zogenaamd conflictvrij kruispunt mag immers geen vals gevoel van veiligheid geven, maar moet echt garant staan voor een veilige oversteek van alle weggebruikers.”
Zeger Debyser: “Het is goed dat toekomstige conflictsituaties zullen vermeden worden, maar de files op de Tiensesteenweg zijn wel aanzienlijk langer geworden. Het is niet duidelijk of dit een gevolg is van de lichtenregeling of het nieuwe circulatieplan dat ongeveer gelijktijdig werd ingevoerd. Dat circulatieplan stuurt het verkeer naar de steenwegen die verder dichtslibben. Tellingen en bijsturing zullen daar ook nodig zijn.”